27.11.2019
MITÄ ON HISTAMIINIYLIHERKKYYS (=Histamiini- intoleranssi)? 

Histamiini tunnetaan yleensä yhdisteenä, jota vapautuu vasteena allergisille reaktioille. Monesti ei kuitenkaan ajatella, että monet ruoka-aineet sisältävät luonnollisesti paljon histamiinia. Histamiini yliherkkyys on yleistä ruoansulatusvaivoista kärsivillä henkilöillä ja esim. Ärtynen suolen oireyhtymässä (IBS) on osoitettu 58%:lla tulevan yliherkkyyttä histamiinille.

Histamiinitasoon kehossa vaikuttavat kolme tekijää: histamiinipitoisten ruoka-aineiden määrä ruokavaliossa, suoliston bakteerien tuottama histamiinin määrä ja histamiiinin hajoamiseen vaikuttavien entsyymien kuten DAO:n eli diamiinioksdidaasin ja HNMT:n eli histamiini- N- metyylitransferaasin toiminta. Optimaalisessa tilanteessa ruoansulatusjärjestelmässä vallitsee tasapaino histamiinin kulutuksessa ja tuotannossa histamiinin hajoamisen kanssa.

Histamiiniyliherkkyydessä oireet ovat tyypillisesti ripulia, turvotusta, närästystä ja muita yleisiä ruoansulatushäiriöitä. Myös allergiatyyppisiä oireita kuten punoitusta, aivastelua, vuotavaa nuhaa tai vuotavat silmät. Lisäksi esim. päänsäryn, ahdistuksen, unettomuuden, aivosumun, kroonisen yskän, ihottuman ja nokkosihottuman takaa voi löytyä histamiiniyliherkkyyttä.

Histamiiniyliherkkyys on kuitenkin eri asia kuin allergia, josta yleensä oireet tulevat välittömästi ja silloin IgE- vasta- ainetasot nousevat. Histamiiniyliherkkyys ei ole ruoka-aineyliherkkyyttä tai ruoka-aine allergiaa, vaan keho reagoi pääosin ruoan mukana tulevaan histamiiniin ja oireet voivat tulla viiveellä, kun esim. olet syönyt liikaa histamiinipitoisia ruoka-aineita päivän aikana eli oman kehosi kynnys käsitellä histamiinia on ylittynyt. Tämä, minkälaista ”histamiinikuormaa” sinun kehosi pystyy käsittelemään, on myös yksilöllistä.

Tärkein ja helpoin tapa lievittää oireita on siis histamiinikuorman vähentäminen ruokavaliossa. Näet jo lyhyessä ajassa ovatko histamiinipitoiset ruoka-aineet sinulle ongelmallisia. Päiväkirjaa pitämällä huomaat, ovatko jotkin tietyt ruoka-aineet sinulle erityisen ongelmallisia. Lisäksi huomaat sen, että siedätkö joitain ruoka-aineita paremmin. Kun vähennät histamiinipitoisia ruoka-aineita, annat kehollesi paremman mahdollisuuden prosessoida histamiinia, jota se yrittää käsitellä.
Voit vähentää histamiinikuormaa myös yhdistämällä ruokailuun entsyymejä kuten DAO eli diamiinioksidaasilisää, jota myydään mm. apteekeissa ja luontaistuotekaupoissa. Entsyymiä otetaan juuri ennen histamiinipitoisen ruoan tai juoman nauttimista.

Suoliston rauhoittaminen, tulehduksen ja stressin vähentäminen ovat myös tärkeitä histamiiniyliherrkyyden voittamiseksi. Suolistoa rauhoitetaan gluteenittomalla ruokavaliolla, sopivilla histamiiniystävällisillä probiooteilla eli maitohappobakteereilla sekä mm. suolistoa tukevalla ravintolisällä aminohappo L-glutamiinilla. Hyvällä ruokavaliotuella suolisto ja oireet saattavat hyvinkin rauhoittua ja saatat sietää jatkossa jopa korkean histamiinipitoisuuden omaavia ruoka-aineita pienessä määrin tai kokonaan.

Voit tulla myös mukaan Histamiiniyliherkän ruokavalio FB- ryhmään saamaan tietoa ja jakamaan kokemuksia ja jakamaan hyviä ruokaohjeita.

Mirka K I MyOnni

Lackner S., Malcher V., Enko D. et al. Histamine-reduced diet and increase of serum diamine oxidase correlating to diet compliance in histamine intolerance. European Journal of Clinical Nutrition 2019 Jan; 73(1):102-104. 
Music E., Korosec P., Silar M. et al. Serum diamine oxidase activity as a diagnostic test for histamine intolerance. The central European Journal of medicine. 2013. ISSN:0043-5325(print) 1613-7671 (online)